Fuseren in het onderwijs of de kinderopvang
Het fuseren van besturen, de overname van een school, integrale kindcentra… steeds vaker zien we dat organisaties in het onderwijs en de kinderopvang gaan samenwerken. In dit artikel vertellen we je graag waar je aan moet denken voor een kloppende administratie in AFAS.

Er kunnen diverse redenen zijn voor organisaties om te gaan samenwerken. Een fusie kan noodzakelijk zijn bij bijvoorbeeld een sterk dalend leerlingenaantal. Maar het kan ook logisch zijn om de samenwerking aan te gaan met een ander bestuur, bijvoorbeeld in het geval van een integraal kindcentrum. We zien steeds vaker dat besturen of éénpitters de keuze maken om de samenwerking aan te gaan met een andere organisatie of om onderdeel te worden van een bestaand bestuur.
Bij een fusie komt veel meer kijken dan alleen de toets van DUO voor de zorgvuldigheid van de fusie of het laten instemmen van de medezeggenschapsraad. Je administratie in AFAS moet namelijk ook op orde zijn vanaf het moment dat de fusie van kracht is. In alle gevallen is het raadzaam om hier vroegtijdig mee aan de slag te gaan. Wij vertellen je in dit artikel graag waar je aan moet denken.
Wat betekent het voor je medewerkers?
Bij een fusie gaan je medewerkers automatisch mee over naar de nieuwe werkgever en blijven zij aanspraak houden op de regelingen waarop zij recht hadden bij de oude werkgever. Harmonisatie van de regelingen mag na overgang, maar niet direct.
Bij een fusie zal geen eindafrekening van het dienstverband plaatsvinden. De arbeidsovereenkomst wordt bij de nieuwe werkgever voortgezet.
Waar moet je aan denken bij een fusie?
Bij een fusie moet je altijd via een formulier een melding Loonheffingen Overdracht van Activiteiten naar de Belastingdienst versturen. De organisaties moeten deze samen invullen en ondertekenen. Is er sprake van een nieuwe werkgever? Dan moet deze bij de Belastingdienst aangemeld worden als een nieuwe werkgever. Dit kan via het formulier Melding Loonheffingen Aanmelding Werkgever.
De gedifferentieerde premie Werkhervattingskas (Whk), grote en kleine werkgever voor de gedifferentieerde premie Aof zullen opnieuw door de Belastingdienst worden vastgesteld.
Voor WGA en ZW zijn meerdere situaties mogelijk. Deze is afhankelijk of er sprake is van eigenrisicodragerschap (ERD) en of er sprake is van volledige of gedeeltelijke overgang.
Denk bij een fusie ook aan lopende ziekmeldingen en WAZO-aanvragen. Deze gaan over naar de nieuwe werkgever. Stuur hiervoor een brief naar het UWV met in de bijlage een lijst van de lopende ziekmeldingen en WAZO-aanvragen.
Voor een correcte salarisadministratie is het van belang dat een keuze wordt gemaakt in welk systeem de volledige administratie wordt verwerkt. Maak je een keuze om in een reeds bestaande omgeving de administratie te blijven voeren? De medewerkers van de oude werkgever moeten hierin worden overgenomen. Er kan ook gekozen worden voor een nieuwe omgeving. Als je niet weet welke keuze hierin het beste bij jouw organisatie past, dan denken we uiteraard graag met je mee.
Denk er in ieder geval aan dat de wettelijke bewaartermijn voor gegevens die de salarisadministratie raken 7 jaar is. Zorg ervoor dat deze gegevens in het oude systeem beschikbaar blijven.
Fusie onderwijs
Bij een fusie in het onderwijs moet je ook aan het volgende denken:
- DUO maakt onderscheid tussen verschillende soorten fusies. Laat je goed informeren welke van toepassing is.
- Meld de fusie ook bij je pensioenverzekeraar ABP en eventueel bij Loyalis. Mogelijk ga je een nieuw aansluitnummer ontvangen.
Fusie kinderopvang
In artikel 9.6 van de cao kinderopvang is vastgelegd dat je als werkgever de werknemersorganisaties op de hoogte moet stellen van de voorgenomen fusie.
De fusie moet worden doorgegeven aan het PFZW. Hierbij is de verwerking afhankelijk van of er sprake is van een fusie in een bestaande organisatie of nieuwe organisatie.
Neem contact op met Stichting PAWW of de fusie nog andere gevolgen heeft.
Ga tijdig aan de slag
Zorg ervoor dat je bovenstaande acties tijdig in gang zet. Hoe eerder, hoe beter. Kom je er zelf niet helemaal uit of wil je graag sparren met één van onze collega’s? Wij denken graag met je mee. Uiteraard kunnen wij ondersteunen bij de benodigde aanpassingen in AFAS zodat jouw organisatie na de fusie administratief weer staat als een huis! Heb je behoefte aan ondersteuning of wil je meer weten? Neem dan contact met ons op.
