Bij ‘people analytics’ gaat het om voorspellen
Organisaties krijgen steeds gemakkelijker toegang tot steeds meer data. Het is alleen de vraag of ze ook weten wat ze daar mee aan moeten. In dit verband vertelde Sjoerd van den Heuvel aan People Power wat de heilige graal is van ‘people analytics’.
Van den Heuvel is hoofddocent aan de Hogeschool Utrecht. Hij onderzoekt daar people analytics en geeft er les over. Volgens Van den Heuvel gaat het bij people analytics om het identificeren van wat mensen drijft (‘people drivers’) bij het behalen van resultaten voor een organisatie. “Aan welke knoppen kun je draaien om de organisatie te beïnvloeden?” Van den Heuvel vertelt dat ‘voorspellen’ de heilige graal van people analytics is. “Kun je voorspellen wanneer iemand weggaat? Kun je voorspellen of een training effectief zal zijn? Kun je bepalen wat de ideale teamsamenstelling is om sales een boost te geven?”
Niet zomaar analyseren
De Utrechtse hoofddocent ziet veel organisaties beginnen met de data die ze hebben, zonder dat ze precies beseffen wat ze nou eigenlijk zoeken. Het is volgens hem veel slimmer om te bedenken welk probleem je echt wilt oplossen. Het is daarbij van belang wat er in de strategische doelstellingen staat. “Als je van daaruit een gerichte onderzoeksvraag voor people analytics formuleert, kun je heel gefocust op zoek naar variabelen. Dan pas je people analytics heel gericht toe op iets dat strategisch van toegevoegde waarde is.” Van den Heuvel vindt dat de essentie van people analytics. “Ga niet zomaar analyseren. Doe het voor een probleemeigenaar, voor een strategisch probleem.”
Enterprise analytics
Nadrukkelijk heeft Van den Heuvel het niet over HR-analytics, maar over people analytics. Bij analytics op het grensgebied van mens en organisatie gaat het er volgens hem niet om dat HR laat zien hoe geweldig ze bezig is of dat HR extra geld binnenhaalt. Het verbinden van people drivers met organisatie-uitkomsten kan eigenlijk overal in de organisatie gebeuren. “Het is dus best aannemelijk dat dat op termijn een meer overkoepelende functie wordt: enterprise analytics. De business blijft de eigenaar.”
Schaduwkant
Organisaties mogen echter de schaduwkant van het verzamelen en gebruiken van data niet vergeten. Van den Heuvel benadrukt dat privacy en het beschermen van informatie belangrijke onderwerpen zijn. “De oorspronkelijke modellen van HRM gaan er vanuit dat je organisatie-effectiviteit koppelt aan individueel welzijn en maatschappelijk welzijn. Wij moedigen organisaties aan veel meer die driehoek op te zoeken in plaats van people analytics alleen maar in te zetten voor het verbeteren van de productiviteit en de efficiency.”
Bronnen: PW & People Power