HR-cyclus vernieuwen? Deze 3 valkuilen wil je absoluut vermijden
Veel organisaties zijn bezig met het vernieuwen van hun HR-cyclus. Dat is een logische en goede ontwikkeling, aangezien de traditionele cyclus het doel om medewerkers maximaal te ondersteunen in het leren en presteren niet bereikt.
Maar alleen het besluit om de HR-cyclus te vernieuwen is niet voldoende. De manier waarop je deze vernieuwing aanpakt, is bepalend voor het uiteindelijke succes. In dit artikel bespreken we drie valkuilen die andere organisaties bij het vernieuwen van hun cyclus over het hoofd zagen.
Valkuil 1: stoppen met beoordelen
Het fenomeen beoordelen is nooit erg populair geweest. Veel medewerkers ervaren dit meer als een veroordeling en zeker niet als een waardering of stimulans voor hun bijdrage aan de organisatie. Steeds meer organisaties roepen daarom “Wij stoppen met beoordelen.” Dat klinkt natuurlijk heel aantrekkelijk, maar in de meeste gevallen is dat niet de meest verstandige keuze. Elke organisatie die een beloning wil koppelen aan het functioneren van een medewerker ontkomt namelijk niet aan een vorm van beoordelen. En gelukkig maar, want stiekem willen medewerkers graag beoordeeld worden.
Wel is het mogelijk de manier waarop beoordelen plaatsvindt te veranderen. Geef bijvoorbeeld feedback van collega’s en klanten een grotere rol in de beoordeling, maak de momenten van beoordeling flexibeler en frequenter of vermijd het woord beoordelen en spreek voortaan over review of evaluatie. In alle gevallen geldt: sta regelmatig stil bij de doelen en ontwikkeling van medewerkers. Dan weet je zeker dat een beoordeling (of hoe je het ook noemt) nooit een verrassing is.
Valkuil 2: de ‘alles-is-anders’ show
Als iets niet meer werkt, moet je het veranderen. En als er iets moet veranderen, staan overal visionairs, consultants, trendwatchers en experts op, om ons te vertellen hoe het moet. Zij schetsen vaak inspirerende vergezichten over hoe het zou kunnen werken. Helaas staan deze vergezichten vaak ver af van de dagelijkse praktijk van organisaties.
Het opvoeren van de ‘alles-is-anders’ show is echter geen verstandige route. In plaats van alles veranderen, is het veel logischer om te kijken naar wat je al doet. Welke elementen dragen al bij aan een effectieve HR-cyclus? En hoe borduur je hierop voort?
Valkuil 3: de nieuwe cyclus is dwingend
Het doel van de HR-cyclus is om medewerkers maximaal te ondersteunen bij het leren en presteren. En wie weet er het beste wat daarvoor nodig is? Precies, de medewerker zelf! Veel organisaties ontwerpen met de beste bedoelingen een nieuwe HR-cyclus voor de medewerkers. En dat is precies het probleem: vóór de medewerkers, en niet dóór de medewerkers.
Het sleutelwoord is eigenaarschap. Je kunt medewerkers de tools geven om hen te stimuleren tot leren en presteren, maar uiteindelijk moeten ze zelf aan de slag gaan op een manier die bij hun past. Hoe meer eisen je stelt vanuit de organisatie, hoe minder eigenaarschap een medewerker zal voelen en nemen. Pas dus op met opgelegde doelen, verplichte feedbackrondes en ellenlange plannings- en beoordelingsformulieren.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je als organisatie niets mag vinden. Het is heel goed om een aantal spelregels af te spreken, zoals doelen waaraan de medewerkers bijdragen, kernwaarden van je organisatie en randvoorwaarden om voor een extra beloning in aanmerking te komen.
Hoe dan wel?
Met relatief kleine ingrepen zet je voor de nieuwe cyclus bovengenoemde valkuilen om in succesfactoren:
- Stop niet met beoordelen, maar beoordeel anders.
- Vermijd de ‘alles-is-anders’ show en bouw verder op de onderdelen die al goed werken.
- Leg het eigenaarschap bij de medewerker en betrek ze bij het proces.
Onze Performance Management tool ondersteunt medewerkers, managers en HR om het goede gesprek te voeren over doelen, ontwikkeling en betrokkenheid. Hiermee breng je leren en presteren binnen de organisatie duidelijk in positie.