Terug

Toolkit 'Individueel Keuzebudget in het voortgezet onderwijs'

Stel je voor: al je werknemers werken fluitend en vol energie bij jou op school tot aan hun AOW-leeftijd. Van hoge werkdruk is geen sprake en iedereen ervaart een goede werk-privébalans. Klinkt ideaal toch? Sociale partijen in het VO proberen dit te bereiken met het levensfasebewust personeelsbeleid. Elke werknemer krijgt jaarlijks een individueel budget om in te zetten ter verlaging van zijn werkdruk en om duurzaam inzetbaar te blijven. Een mooi uitgangspunt, maar scholen worstelen met de uitvoering hiervan. Waarom is dat zo? En is er misschien meer mogelijk dan je op het eerste oog denkt? We bespreken het in dit artikel.

Waarom is dit onderwerp nu zo actueel?

Tot vorig schooljaar had iedere werknemer een basisbudget van 50 klokuren per jaar. Sinds dit schooljaar zijn dit 90 klokuren. De manier waarop de werknemer deze uren mag inzetten, is ook veranderd. Tot dit schooljaar had de werknemer het recht om de uren in te zetten voor:

  • vermindering van de lestaak of overige taken;
  • verlof;
  • een bijdrage voor pensioen of kinderopvang;
  • uitbetalen van het budget (voor de OOP’er).

Sinds dit schooljaar heeft de werknemer geen afdwingbaar recht meer om de uren in te zetten voor verlof. Je mag dit nog steeds met elkaar afspreken, maar het is vervallen als standaard keuzemogelijkheid.

Met het lerarentekort is vermindering van de lestaak of overige taken niet altijd haalbaar en ook verlof zorgt vaak voor organisatorische problemen. Veel scholen kiezen ervoor om het budget dan maar uit te betalen aan de werknemer. Wij denken dat dit niet bijdraagt aan duurzame inzetbaarheid van de werknemer, en dat er meer mogelijk is.

Hoe kan je als werkgever dan het verschil maken?

Naast de keuzemogelijkheden die de cao expliciet benoemt, mag je ook ‘andersluidende afspraken’ met de werknemer maken. Kortom, de opties uit de cao zijn niet limitatief. Je mag dus buiten de kaders van de cao denken en juist daarmee kun je als werkgever het verschil maken.

De inzet van de uren moet passen bij de persoonlijke levensfase van de werknemer en daarnaast óók nog de duurzame inzetbaarheid vergroten. Dit klinkt als een onhaalbaar doel, maar dat hoeft het niet te zijn. Bied bijvoorbeeld de mogelijkheid om te sporten tijdens werktijd, of laat werknemers een aantal uren inzetten voor een stoelmassage. Zo snijdt het mes aan twee kanten: de werknemer gebruikt de uren daadwerkelijk voor duurzame inzetbaarheid, en je maakt het als werkgever aantrekkelijk om juist voor jouw school te komen werken. Daarnaast zorgt dit ervoor dat werknemers vitaal blijven én levert het minder roosterproblemen op.

Vraag kosteloos onze Toolkit aan

Meer weten? Dan is deze Toolkit iets voor jou. Hierin nemen we je mee in de nieuwe regels rondom levensfasebewust personeelsbeleid in het VO. De Toolkit bevat onder meer:

  • een modelregeling;
  • een uitgebreide toelichting;
  • voorbeeldformulieren;
  • infographic voor werknemers;
  • vraag & antwoord.
* verplicht veld

Ja, ik ontvang graag deze toolkit

Vul onderstaand formulier in om 'Individueel Keuzebudget in het voorgezet onderwijs' aan te vragen.