Terug

Het nieuwe medewerkersdeel van RAP: intuïtie als basis

Gebruik jij het nieuwe RAP al? Het nieuwe medewerkersdeel is namelijk een succes. Medewerkers reageren unaniem positief op de verbeteringen. De website ziet er niet alleen frisser uit, maar gaat uit van de intuïtie van de gebruiker. Hier vind je de belangrijkste verbeteringen.

1. De voor jou belangrijkste informatie direct in beeld

Nieuw in RAP zijn de meest gebruikte snelkoppelingen op het startscherm. Deze helpen medewerkers snel naar de juiste HRM-informatie. De getoonde snelkoppeling is geselecteerd op basis van gebruikersgegevens van de afgelopen maanden, zoals zoekwoorden en meest bezochte pagina’s. Mocht er een wijziging in wetgeving zijn, dan grijpen we handmatig in om dit een prominente plek te geven. Denk aan de landelijke invoering van het betaald ouderschapsverlof.

Hierbij maken we verschil tussen de verschillende cao’s (Cao Gemeenten/Cao SGO, Cao Werken voor Waterschappen, Cao VO, Cao PO, Cao VO enz.). De informatiebehoefte van de jongere, vaak vrouwelijke populatie op basisscholen is uiteraard anders dan die van de waterschappen. Heb je een specifieke informatiebehoefte, dan maken we een extra snelkoppeling voor je.

2. Eenvoudig zoeken

Naast snelkoppelingen voor de meest gestelde HRM-vragen, kunnen medewerkers voor andere HRM-vragen zelf door RAP navigeren of de handige zoekfunctie gebruiken. Deze heeft een centrale plek gekregen die aanmoedigt om een zoekwoord te kiezen. Dit helpt je snel naar het antwoord.

3. Makkelijker en veiliger inloggen 

Inloggen in het vernieuwde RAP gaat voortaan veel gemakkelijker en veiliger, namelijk automatisch via Active Directory Federation Services, Azure AD of Google Identity. Dit is een zogenoemde ‘Single Sign-On’ oplossing (eenmalige aanmelding). Inloggen gaat voor alle medewerkers automatisch en kan altijd met het zakelijke e-mailadres met bijbehorend inlogproces. Het inrichten van de koppeling doen we samen met de afdeling ICT, voor wie dit een routinematige activiteit is. Of je medewerkers nu verwijst naar intranet, Sharepoint, de ESS-omgeving waarmee gewerkt wordt, of een combinatie daarvan, na het koppelen maakt dat niet meer uit.

4. In je eigen jasje 

Het nieuwe RAP is een kameleon. Volledig op maat in de huisstijl van jouw organisatie. De homepage krijgt een herkenbare foto. Wil je hier een andere foto zien? Dat regelen we graag. Zo laat je zien dat je de informatievoorziening op het gebied van arbeidsvoorwaarden uitstekend op orde hebt.

5. Beter leesbaar

RAP bevat vooral teksten. Een grotere regelafstand en lettergrootte verbeteren het leesgemak en leesbegrip volgens onderzoek. Vandaar dat we dit in het nieuwe medewerkersdeel aangepast hebben.

6. Geschikt voor meerdere cao’s en doelgroepen

Hanteert jouw organisatie meerdere cao’s voor medewerkers? Dan is het nieuwe RAP uitermate geschikt. Denk aan een onderwijsbestuur dat medewerkers onder de Cao VO en Cao PO bedient. Of een gemeente die naast medewerkers onder de Cao Gemeenten ook politieke ambtsdragers heeft die onder andere spelregels vallen. Het nieuwe RAP kent verschillende ingangen, dus medewerkers zien geen informatie die niet op hen van toepassing is. Als HRM’er kun je makkelijk schakelen tussen de verschillende cao’s.

Slechts een klein beetje hulp nodig van ICT 

Wil jij over naar het nieuwe medewerkersdeel van RAP? Stuur dan onderstaande technische handleiding naar je ICT-afdeling. Dan kunnen zij de eenvoudige omzetting inplannen. Weet je niet welke SSO-oplossing (ADFS, Azure AD of Google Indentity) de voorkeur van jouw ICT-afdeling heeft, informeer hier dan even naar, of stuur alle handleidingen naar ze door. De ICT-afdeling kan bij vragen direct contact opnemen met ons via rap@ijk.nl. Zodra de koppeling werkt, contacteren we onze RAP-contactpersoon binnen jouw organisatie om er samen doorheen te lopen.

Handleidingen 

Vragen?

Neem contact op met IJK via 0492 - 50 66 60 of rap@ijk.nl en vraag naar het nieuwe RAP.